HMI چیست؟

شاهان · 07:15 1400/08/05

HMI مخفف چیست؟
HMI مخفف Human Machine Interface است. به طور کلی، به صفحه یا داشبوردی اطلاق می شود که اطلاعات، داده ها و معیارها را با استفاده از گرافیک یا نمایش تصویری اعداد ارتباط برقرار می کند. صفحه نمایش توسط اپراتور کنترل می شود که تجهیزات و فرآیندها را در کارخانه ها و کارخانه ها نظارت و کنترل می کند.


رابط ماشین انسان چیست؟
به عبارت ساده، رابط ماشین انسانی، که معمولا به عنوان HMI شناخته می شود، وسیله ای است که انسان ها از طریق آن با ماشین ها برای نظارت، کنترل و/یا انجام فرآیندها درگیر می شوند. نمونه های ساده رابط های ماشین انسانی صفحه کلید و صفحه نمایش لمسی هستند. این ابزارهای پیشرفته به کنترلر امکان دسترسی و استفاده از برنامه های کامپیوتری را می دهد. نمونه‌های پیچیده‌ای در کارخانه‌ها و کارخانه‌ها یافت می‌شوند، جایی که رابط‌های ماشین انسانی جزء لاینفک فرآیندهای تولید و ساخت هستند. آنها کاربردهای بیشماری دارند، اما در اصل HMI ها اپراتورها را قادر می سازند تا مطمئن شوند که فرآیندها به خوبی اجرا می شوند، مشکلات را شناسایی می کنند و کارایی را حفظ و بهبود می بخشند.


نرم افزار HMI چیست؟
HMI دلتا با نرم افزار یکپارچه ارائه می شوند که به اپراتورها اجازه می دهد اطلاعاتی را که روی صفحه نمایش یا داشبورد ظاهر می شوند مدیریت کنند. این نرم افزار برای اجرای دستورات، کنترل ماشین آلات و مدیریت فرآیندهای تولید و تولید ضروری است. اپراتورها از طریق یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) با این فرآیندها و ماشین آلات تعامل دارند. رابط کاربری گرافیکی یک سیستم اطلاعات بصری است که با HMI ها در سطح ناظر و ماشین ارتباط برقرار می کند. نرم افزار HMI به طور کلی به اپراتورها اجازه می دهد تا اطلاعات را از طریق یک سری نمودار، عکس و شماتیک مشاهده کنند. بسته به قابلیت های فنی، نرم افزار HMI می تواند در چندین شبکه ارتباط برقرار کند و اپراتورها را قادر می سازد تا فرآیندها و ماشین آلات را در مکان های مختلف کنترل کنند.


HMI در اسکادا چیست؟
SCADA که مخفف عبارت Supervisory Control and Data Acquisition است، نمونه ای از سیستمی است که در آن HMI ضروری است. SCADA به طور کلی به یک سیستم کنترل متمرکز برای شبکه ای از فرآیندها و دستگاه ها اشاره دارد. برای اینکه سیستم های SCADA به طور موثر عمل کنند، آنها به HMI متکی هستند. به عنوان مثال، در سیستم های تصفیه آب، فازهای مختلفی در مکان های مختلف با استفاده از طیف وسیعی از نیروگاه ها و تجهیزات انجام می شود. HMI اپراتورها را قادر می سازد تا از راه دور و از طریق یک نقطه کنترل، این بخش های متفاوت فرآیند را نظارت و کنترل کنند. درباره SCADA بیشتر بدانید.


تفاوت بین HMI و SCADA چیست؟
HMI ها معمولاً روی تجهیزات/ماشین یا سلول کاری متمرکز هستند. چشم انداز آنها محدود به منطقه نزدیک است. در حالی که SCADA معمولاً دید وسیع تری از عملیات دارد. این می تواند شامل بسیاری از تجهیزات، کل کارخانه ها و فرآیندها، یا چندین سلول کاری باشد.

برخی از نرم افزارهای تعیین شده HMI را می توان به عنوان یک SCADA سبک استفاده کرد، البته نه همه آنها، و بیشتر SCADA را می توان به عنوان HMI استفاده کرد.


HMI چگونه کار می کند
HMI با اتصال یک اپراتور به یک سیستم، دستگاه و/یا ماشین از طریق صفحه نمایش یا داشبورد کار می کند. به جای نمایش داده ها، که تجزیه و تحلیل سریع و آسان آن دشوار است، اطلاعات به صورت بصری، اغلب به شکل نمودار، تصاویر و/یا عکس ارائه می شوند. این باعث می شود که داده ها از ماشین ها، فرآیندها و مکان های مختلف سریع و آسان ارزیابی شوند. نمونه هایی از HMI ها ماشین هایی با صفحه نمایش لمسی، یک دستگاه تلفن همراه یا زنگ هشدار هستند.